Huisregels

Hieronder lees je de huisregels van DVU. Indien u ons clubgebouw betreed, gaan we ervanuit dat u de regels kent. Hierdoor bent u zelf verantwoordelijk voor uw gedrag en consequenties binnen ons clubgebouw. We streven naar een sportief en gezond onderkomen voor onze leden en overige bezoekers!

A. Gedragsregels

De gedragsregels zijn richtlijnen opgesteld voor zowel de leden als voor de bezoekers van onze vereniging. Doelstelling is om de sport op een zo sportief, eerlijk en gezond mogelijk manier te kunnen uitoefenen binnen het clubgebouw van Dartvereniging Urk De Rake Gooier, vanaf hier DVU genoemd. Hetzelfde geldt voor het gedrag van onze leden binnen speelgelegenheden elders waar zij DVU vertegenwoordigen.

Ieder lid van DVU heeft een voorbeeld functie in woord en gebaar. Heb discipline en toon verantwoordelijkheidsgevoel. De volgende gedragsregels zijn daar bij van toepassing:

1) Bij iedere training en wedstrijd lever je een positieve bijdrage aan het zo goed mogelijk functioneren van jezelf en/of je team. Je wilt graag winnen, maar niet ten koste van alles. Je hebt respect voor je medespelers en de tegenstander.

2) Je accepteert het gezag en beslissingen van de scheidsrechter (schrijver), de leiding van je team én het bestuur.

3) Respect voor anderen is essentieel. Iedereen dient behoorlijk taalgebruik te gebruiken. Verbaal en fysiek geweld evenals molestatie van derden zijn uit den boze. Pesten, beledigen, schelden en discriminatie wordt niet geaccepteerd. Gedraag je zowel binnen als buiten de speellocatie sportief.

4) Heb respect voor ieders eigendommen, blijf van andermans spullen af. Een verenigingslid is aansprakelijk voor door haar / hem aangerichte schade hieraan.

5) Het consumeren van alcoholische dranken is toegestaan boven de 18 jaar, mits er geen overdadig gebruik of alcoholmisbruik plaatsvind. De wedstrijden of trainingen mogen niet leiden onder overdadig gebruik van alcohol. Medespelers, tegenspelers en overige aanwezigen mogen geen hinder hebben van ongewenst gedrag te wijten aan overdadig alcoholgebruik. Bij herkenning van teveel alcohol gebruik van een aanwezige, zal het barpersoneel deze persoon niet meer bedienen. Ook zal erop toegezien worden dat deze persoon niet door anderen voorzien wordt van alcoholische dranken. Het bestuur heeft het recht de personen in kwestie de toegang tot de speellocatie te weigeren of hen te verzoeken de speellocatie te verlaten tot nader overleg. Tevens is niet toegestaan om zelf meegebrachte (alcoholische) drank en/ of consumpties te nuttigen in de thuislocatie van DVU.

6) Roken is niet toegestaan binnen het clubgebouw van DVU.

7) Gebruik van, handelen in, of onder invloed zijn van drugs is ten strengste verboden. Dit verbod geldt voor zowel binnen als buiten het clubgebouw op het terrein van DVU.

8) Een verenigingslid dient een medelid te corrigeren in het geval dit medelid de gedragsregels overtreedt. Spreek anderen hierop aan. Bezoekers dienen zich aan dezelfde gedragsregels te houden, en dienen aangesproken te worden indien ze zich niet aan de gedragsregels houden.

9) Verenigingsleden en meegebrachte bezoekers dienen zich te houden aan de huisregels van de betreffende speellocatie. Indien men zich niet aan de huisregels houdt, is de speellocatie gerechtigd zelf maatregelen te nemen betreffende tegenover de persoon.

10) Tijdens de wedstrijden gedragen spelers en bezoekers zich sportief. Het opzettelijk belemmeren van het spel of uit het spel brengen van een speler (d.m.v. geluiden, opmerkingen, in de weg staan enz.) is niet toegestaan. Onsportief gedrag zoals nagooien, pijlen naar het bord smijten, stampen en vloeken, pijlen ongecontroleerd bewust van je af gooien, etc. is niet toegestaan.

11) Leden die deelnemen aan door anderen georganiseerde evenementen, gerelateerd aan de dartsport (zoals open toernooien, ranking toernooien e.d.), dienen zich ook daar aan de huisregels van DVU en de geldende huisregels aldaar te houden, men vertegenwoordigd immers de vereniging.

12) Een verenigingslid dient zich te houden aan de door de vereniging of overkoepelende organisaties opgelegde sanctie / strafmaat n.a.v. de gepleegde overtreding. De vereniging zal de door de overkoepelende organisaties opgelegde boetes en/of in rekening gebrachte administratiekosten verhalen op het betreffende verenigingslid.

13) Het op een negatieve manier naar buiten brengen van DVU of misbruik maken van de website, social media of het logo is niet toegestaan.

14) Bestuur en of vereniging zijn niet aansprakelijk bij verliezen en of schade aan persoonlijke eigendommen.

B. Sacties

Als een verenigingslid zich schuldig heeft gemaakt aan een overtreding van deze gedragsregels, wordt hij daarop aangesproken en eventueel bestraft door het bestuur. Afhankelijk van de overtreding zal de strafmaat kunnen zijn:
1. Berisping.
2. Proefperiode.
2. Schorsing zoals uitsluiting van wedstrijden en trainingen.
3. Royement.
Bij overtredingen door overige bezoekers volgt direct uitsluiting voor onbepaalde tijd. Het bestuur houdt zich het recht hier over te beslissen.

C. Gang van zaken

1) Afspraken maken met elkaar in teamverband
Vooraf aan het seizoen worden tussen de spelers uit het team afspraken gemaakt.
De gedragsregels van de DVU zijn daarbij het uitgangspunt hoe je met elkaar om gaan. Gelijktijdig kan worden besproken wat de sancties kunnen zijn als de afspraken worden geschonden; op basis van de gedragsregels.

2) Licht vergrijp
Als ongewenst gedrag wordt geconstateerd, zoals onsportief gedrag of het overschrijden van de afgesproken regels, kan de (co-)captain sancties toepassen. Voorbeelden van een sanctie kan zijn (een gedeelte) van de wedstrijd wissel zitten. In individueel competitieverband zal het bestuur deze rol hebben, en de sanctie bepalen.
Belangrijk is, om altijd in een gesprek uit te leggen waarom tot de sanctie is gekomen, waarin ook de speler kan aangeven waarom hij tot die overtreding of het negeren van de gemaakte afspraken is gekomen. In teamverband maakt de (co-)captain maakt na afloop van dit gesprek voor zichzelf een korte notitie en meld dit bij het bestuur. In individueel competitieverband zal het bestuur noteren en oordelen.

3) Herhaling
Als de speler ondanks een waarschuwing van de (co-)captain de regels bewust blijft overtreden, wordt het bestuur op de hoogte gebracht van het feit dat er sprake is van herhaald ongewenst gedrag. In individueel competitieverband zal in dit geval het bestuur het incident registreren van betreffend lid.
Onder herhaald ongewenst gedrag wordt bedoeld het gedrag, waarover afspraken zijn gemaakt, regelmatig door dezelfde persoon (personen) wordt overschreden. De (co-)captain neemt contact op met het bestuur. Zij overleggen welke situaties zich hebben voorgedaan (aanbieden op papier). Samen worden de sancties bepaald en uitgesproken in een gesprek. In individueel competitieverband zal het bestuur oordelen over betreffend lid.

4) Proefperiode
Het instellen van een proefperiode is een waarschuwing dat we het niet eens zijn met het steeds terugkerend ongewenste gedrag.
Gedurende een aangegeven periode krijgt de bezoeker die steeds ongewenst gedrag vertoont gelegenheid om zich te verbeteren. Uiteraard wordt, als het gedrag verbetert hier positief op gereageerd (aanmoedigen dat het zo omgaan met elkaar veel meer plezier geeft voor beide kanten).
De proefperiode vervalt nadat de bezoeker heeft aangetoond zich normaal te gedragen tijdens de afgesproken periode. Van het gesprek wordt een korte notitie gemaakt door het bestuur. Hierin staan de consequenties en de periode waarbinnen de gele kaart van toepassing is.

5) Zware vergrijpen of herhaald ongewenst gedrag na de proefperiode
Bij een zwaar vergrijp of als het gedrag niet verbetert na het uitdelen van een proefperiode, komt het bestuur direct in actie. Met een brief word de bezoeker officieel uitgenodigd voor een gesprek.
Het bestuur bepaalt de strafmaatregel zoals;  een schorsing, een taakstraf in de vereniging óf in het uiterste geval de mededeling dat de bezoeker niet meer welkom is bij DVU. Een lid kan in het uiterste geval geroyeerd worden.

6) Communicatie
De leden worden door jaarlijks informatie te verstrekken en op de website geïnformeerd hoe wij als DVU omgaan met ongewenst gedrag. Leden kunnen meer informatie verkrijgen door contact op te nemen met het bestuur.

D. overige bepalingen

1) Contributie
Om lid te worden van DVU dient er contributiegeld te worden betaald aan de vereniging.
Nieuwe leden dienen minimaal 1 jaar aaneengesloten lid te blijven, hierna is het lidmaatschap maandelijks opzegbaar.
Indien men op welk moment ook, wordt geschorst of geroyeerd geschied er geen enkele teruggave van contributiegeld.

2) Reglementen overkoepelende organisaties
Leden van DVU zijn verplicht:
a. de statuten, reglementen en besluiten van organen van DVU na te leven.
b. de statuten, reglementen en besluiten van de NDB na te leven (in teamverband).
c. de belangen van de DVU en de NDB,  en/of van de dartssport in het algemeen niet te schaden.

3) Aansprakelijkheid
DVU kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld. DVU aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, die het directe of indirecte gevolg is van handelingen en/of beslissingen, die (mede) gebaseerd zijn op de aangeboden informatie uit en /of het spelen van competitie of lidmaatschap bij DVU. Deelname aan competitie en alle activiteiten van DVU geschied te alle tijden op eigen risico. Bestuur en of vereniging zijn niet aansprakelijk bij verliezen en of schade aan persoonlijke eigendommen.

4) Inschrijfformulier
Elk nieuw lid vult en ondertekend het inschrijfformulier van DVU volledig in, en verklaard zich akkoord met de huisregels en statuten van DVU.  Zonder compleet inschrijfformulier wordt men niet ingeschreven voor een lidmaatschap bij DVU.

Neem contact met ons op

Vragen over bovenstaande huisregels?